درحال بارگذاری...
پیام دلخواه شما در این قسمت قرار میگرد
تناسب اندام پزشکی سلامت سلامت زنان

علت بزرگ شدن سينه زنان

بزرگ شدن سینه خانم ها، فرآیندی است که در دوره های مختلفی زندگی به وجود می آید. این تغییر ممکن است در افراد مختلف به دلایل گوناگونی رخ دهد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر تغییر سایز سینه خانم ها می توانیم به عوامل ژنتیکی، تغذیه، تغییرات هورمونی، افزایش وزن، بارداری و شیردهی، سن، عوامل محیطی و سبک زندگی اشاره کنیم. هرچند که اندازه سینه تا حدی به عوامل ژنتیکی و هورمونی بر می‌ گردد و نمی ‌توان آن را به طور کامل تغییر داد؛ اما روش ‌هایی وجود دارند که می توان با کمک آن ها سایز سینه را تغییر داد.

 

منظور از سایز سینه چیست؟

اندازه سینه به معنای ابعاد فیزیکی سینه‌ ها است. معمولا این ابعاد با اندازه محیط سینه و اندازه کاپ سینه (سایز سینه) تعیین می ‌شود. برای سنجش دقیق این اندازه، معمولا از محیط سینه استفاده می ‌شود که با اندازه ‌گیری از کامل ‌ترین قسمت محیط آن، به دست می ‌آید. این اندازه به سانتی‌ متر یا اینچ اعلام می ‌شود.

در مورد سایز سینه، از عباراتی مانند A، B، C و غیره استفاده می ‌شود که به عنوان سایز کاپ سینه شناخته می ‌شوند. این سایز‌ها نشان دهنده حجم و بزرگی سینه‌ ها هستند. سایز معمولا با اندازه کاپ سینه و تفاوت محیط سینه با محیط زیر آن (محیط زیر بدنه) مشخص می ‌شود. سایز‌های کاپ سینه متناوبا از A تا K وجود دارند؛ اما معمولا در فروشگاه‌ های لباس از سایز‌هایی مانند A، B، C و غیره استفاده می‌ شود.

علت بزرگ شدن سينه زنان

دلایلی که باعث بزرگ شدن سایز سینه خانم ها می شوند

مهمترین دلایلی که باعث بزرگ شدن و تغییر سایز سینه در خانم ها می شوند، عبارتند از:

عوامل ژنتیکی و ارثی

ژنتیک نقش پررنگی در تغییرات حجم و سایز سینه ها دارد. اندازه و شکل سینه توسط ژن ‌هایی که بر مقدار هورمون ‌هایی که بر بافت پستان تاثیر می‌ گذارند، تنظیم می ‌شود. این ژن ‌ها می ‌توانند ضخامت و رنگ پوست اطراف سینه را نیز تعیین کنند.

مطالعات ثبت شده در مجله‌ ژنتیک پزشکی BMC، به تجزیه و تحلیل داده‌ های بیش از ۱۶۰۰۰ زن پرداخته و هفت عامل ژنتیکی را که به طور قابل ‌توجهی به اندازه‌ سایز سینه مرتبط هستند، شناسایی کرده است. این یافته ‌ها نشان می ‌دهند که ژنتیک می ‌تواند نقش مهمی در تنظیم اندازه سینه داشته باشد.

احتمال وجود  روابط پیچیده ‌تر بین ژنتیک و اندازه سینه وجود نیز وجود دارد. ممکن است که سینه ‌های یک خانم تحت تاثیر هر دو خانواده (پدری و مادری) باشند؛ به این معنی که ژن ‌هایی از هر دو والدین به فرد انتقال یافته ‌اند که بر رشد سینه تاثیر می ‌گذارند. این موضوع می تواند توجیهی باشد که سایز بزرگ یا کوچک سینه در برخی افراد، ربطی به چاقی یا لاغری آن اه ندارد.

اضافه وزن زیاد

زنانی که دارای اضافه وزن هستند، ممکن است در ناحیه سینه نیز افزایش چربی را تجربه کنند. با افزایش چربی در این ناحیه، سینه ‌ها می ‌توانند بزرگ تر شوند. دلیل آن، این است که سینه ‌ها از بافت چربی تشکیل شده ‌اند و وجود چربی بیشتر می ‌تواند به افزایش سایز آن ‌ها منجر شود.

علاوه بر این، افزایش وزن ممکن است باعث تغییرات در هورمون ‌های بدن نیز شود. هورمون ‌ها می ‌توانند تاثیر زیادی در رشد بافت پستان داشته باشند و افزایش وزن با بروز تغییر در سطح هورمون ‌ها همراه خواهد بود. این تغییرات هورمونی می ‌توانند به بزرگ شدن سینه منجر شوند.

علاوه بر این ها، اضافه وزن می ‌تواند باعث افزایش تولید استروژن در بدن شود. استروژن هورمونی است که نقش مهمی در رشد و تغییر سایز سینه دارد. بنابراین، افزایش سطح استروژن را می توان با بزرگ شدن سایز سینه مرتبط دانست.

تغییرات طبیعی هورمونی

هورمون ‌ها تاثیر قابل توجهی بر رشد و تغییرات سینه ‌ها دارند. در طول دوره ‌هایی که سطح هورمون ‌ها در بدن تغییر می ‌کنند، سایز سینه ‌ها بزرگ تر می شوند. این دوره ها شامل بارداری، پیش از قاعدگی ماهانه و در دوران شیردهی هستند.

به طور مثال، هنگام بارداری، سطح هورمون‌ های استروژن و پروژسترون در بدن زنان افزایش می ‌یابند. این هورمون ‌ها می‌توانند به رشد بافت پستان و افزایش حجم سینه ‌ها کمک کنند؛ زیرا سینه ‌ها از بافت چربی و بافت غده‌ ای تشکیل شده‌ اند و این هورمون ها می ‌توانند در این دو مورد تاثیر مثبت داشته باشند. در دوران شیردهی نیز، سینه ‌ها برای تولید شیر تغییر می ‌کنند و بزرگ تر می ‌شوند. هورمون پرولاکتین که در این دوره ترشح می ‌شود، می ‌تواند به توسعه بافت غده ‌ای و افزایش حجم سینه ‌ها کمک کند.

علت بزرگ شدن سينه زنان

انباشت هورمون ها در دوره های مختلف

پیش از یائسگی، برخی از زنان تغییراتی در اندازه سینه‌ های خود مشاهده می ‌کنند. این تغییرات ممکن است شامل بزرگ تر شدن سینه ‌باشد و به طور عمده به افزایش سطح هورمون جنسی استروژن در بدن مربوط می ‌شود.

استروژن یک هورمون جنسی انسانی است که در زنان تولید می ‌شود و نقش مهمی در رشد و افزایش سایز سینه دارد. در دوران قبل از یائسگی، سطح استروژن در بدن زنان بالا بوده و این هورمون می ‌تواند تاثیر مستقیمی بر رشد بافت پستان داشته باشد که باعث بزرگ تر شدن اندازه آن ها می ‌شود. در طول دوران قبل از یائسگی، سطح هورمون‌ های تنظیم کننده تخمک ‌گذاری، به ویژه استروژن، در بدن تغییر می‌ کند. این تغییرات هورمونی ممکن است منجر به افزایش حجم سینه‌ها و تغییرات دیگر در مناطق مختلف بدن شود.

اگرچه افزایش حجم و سایز سینه‌ ها در این دوره معمولا طبیعی است؛ اما همانند هر تغییر دیگری در بدن، میزان و شدت تغییرات در سینه ‌ها نیز ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. هر زن به طور منحصر به فرد به تغییرات هورمونی واکنش نشان می ‌دهد و نتایج این موضوع ممکن است متفاوت باشند.

تاثیر برخی از داروها

برخی از داروهای حاوی هورمون ‌های جنسی استروژن، مانند قرص ‌های جلوگیری از بارداری یا درمان های جایگزین هورمون، می ‌توانند تاثیر مستقیمی بر رشد و افزایش اندازه سینه ‌ها داشته باشند. استفاده از این داروها ممکن است منجر به رشد بافت پستان و افزایش حجم سینه‌ ها شود.

هنگامی که فرد استفاده از این داروها را متوقف می‌ کند، اندازه سینه ‌ها به مرور زمان به حالت قبلی خود باز می گردد. تاثیر افزایش سینه‌ ها معمولا در دسته‌ ای از موارد محدود است که هورمون ‌ها به طور مداوم در سیستم بدنی تامین می ‌شوند. بنابراین، پس از قطع استفاده از دارو، سینه ‌ها به حالت طبیعی خود باز می ‌گردند و اندازه قبلی خود را به تدریج به دست می آورند.

تاثیر رابطه جنسی

در طی انجام رابطه جنسی، برانگیختگی و تحریک جنسی خانم ها می ‌تواند باعث افزایش گردش خون به سینه‌ ها شود. این افزایش گردش خون، منجر به تحریک و تورم موقتی سینه ‌ها می شود و آن ها را بزرگ ‌تر و ملتهب ‌تر نشان می دهد.

بعضی از مطالعات نشان داده ‌اند که حدود 25 درصد از زنان، در طی فعالیت جنسی و معاشقه با تحریک بیشتر سینه مواجه بوده و سایز آن بزرگ تر می شود. این افزایش اندازه سینه‌ ها به دلیل افزایش جریان خون و عوامل هورمونی مرتبط با تحریک جنسی رخ می‌ دهد.

لازم به ذکر است که افزایش سایز سینه ‌ها در طی رابطه جنسی و برانگیختگی به طور موقتی بوده و پس از اتمام فعالیت جنسی، سینه ‌ها به حالت اولیه خود باز می ‌گردند. برانگیختگی جنسی و تحریک، نوعی پاسخ فیزیولوژیک موقت بوده و تغییرات در سینه‌ ها نیز در این محدوده زمانی موقتی است.

علت بزرگ شدن سينه زنان

افزایش سایز سینه خانم ها از چه زمانی شروع می شود؟

رشد پستان در خانم ها معمولا همزمان با دوران بلوغ آغاز می ‌شود. این فرآیند به دلیل تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می ‌افتد. عموما در دوران نوجوانی، در سن 10 تا 11 سالگی، رشد سینه در دختران آغاز می ‌شود. اما ممکن است رشد سینه در دورانی بین 7 تا 13 سالگی نیز شروع شود و هر کودک ممکن است در زمان متفاوتی فرآیند رشد سینه را تجربه کند. اولین قاعدگی (یا پریود) نیز معمولا در 2 تا 2 و نیم سال پس از شروع رشد سینه رخ می ‌دهد.

بعد از دوران بلوغ، به دلایل مختلف، احتمال افزایش سایز سینه وجود دارد. ژنتیک، تغییرات هورمونی، سبک زندگی، عادت های مختلف غذایی، ماساژ و روابط جنسی می توانند بر تغییر سایز سینه خانم ها تاثیر گذار باشند. همچنین، بارداری و شیردهی نیز می ‌توانند تغییرات قابل توجهی در اندازه سینه را به همراه داشته باشند. سینه از بافت چربی، رگ‌ های خونی و مجاری شیر تشکیل شده است. افزایش اندازه سینه در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می ‌افتد. هورمون ‌های استروژن و پروژسترون در این دوران تولید و ترشح شده و باعث تحریک رشد بافت سینه می ‌شوند.

نکته مهمی که در مورد سایز سینه خانم ها و رشد آن ها وجود دارد، این است که هر زن تجربه ‌های متفاوتی در خصوص بزرگ شدن سینه ها دارد و هیچ تغییر استانداردی با دلایل مربوطه وجود ندارد. بنابراین، می توانیم بگوییم که تغییرات سایز سینه برای هر زن، به صورت منحصر به فرد به وجود می آیند.

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *