درحال بارگذاری...
پیام دلخواه شما در این قسمت قرار میگرد
بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی
سلامت سلامت زنان

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی

مصرف کردن قرص آهن در دوران پریودی برای بانوان اهمیت بسیار زیادی دارد. از دست دادن خون فراوان در دوران قاعدگی سبب شده است که اکثر بانوان با مشکل کم خونی روبرو شوند. کم خونی با علائمی همچون افزایش میزان خونریزی در دوران پریودی، خستگی سردرد و بی‌حالی در بانوان به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز مشاهده می‌شود. با مصرف کردن یک دوره از قرص‌های آهن می‌توان مشکلات کم خونی را در بانوان درمان کرد.

اما سوال بسیاری از افراد این است که آیا مصرف قرص آهن در دوران پریودی مفید است؟ آیا مصرف کردن مکمل آهن در دوران قاعدگی خونریزی را زیاد می‌کند؟ فواید مصرف قرص‌های آهن در دوران پریودی چیست؟  در این مطلب به طور کامل تاثیرات مصرف قرص آهن در زمان پریودی را توضیح خواهیم داد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی

فواید قرص آهن در دوران عادت ماهانه

کمبود آهن و بیماری کم خونی در بانوان سبب کم شدن انرژی و مشکلات بسیار جدی در سلامت آنها می‌شود. از آنجایی که در دوران قاعدگی خونریزی زنان بسیار زیاد بوده در نتیجه به فقر آهن مبتلا می‌شوند و باید ذخایر آهن بدن خود را به شکل منظم پر کنند. در صورتی که این ذخایر با کاهش در بدن روبرو شود، فرد به کم خونی مبتلا می‌شود. مصرف کردن روزانه قرص‌های آهن به خصوص در دوران قاعدگی، مشکل کمبود آهن را در خانم‌ها برطرف می‌سازد.

هر زنی در شرایط معمولی به حدود ۸ میلی‌گرم آهن در طول روز احتیاج دارد. اما این نیاز به آهن در دوران قاعدگی به ۱۸ میلی‌گرم در روز می‌رسد. از جمله فواید مصرف کردن مکمل‌های آهن در دوران قاعدگی شامل موارد زیر می‌باشد که عبارتند از:

• افزایش تمرکز

• بهبود حالات روحی

• تنظیم دمای بدن

• افزایش انرژی

• افزایش توان باربری

• جلوگیری از ریزش مو

• کاهش خستگی

• کاهش سردرد

• بهبود اختلالات هورمونی

• کمک به منظم شدن دوران پریودی

• کاهش ابتلا به عفونت‌های مختلف دستگاه تناسلی

نحوه مصرف قرص آهن در دوران پریودی

برای اینکه بانوان در دوران قاعدگی با کم خونی روبرو نشوند و انرژی بیشتری داشته باشند، لازم است مصرف مکمل‌های آهن را یک هفته قبل از شروع دوران قاعدگی، آغاز کنند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف کردن قرص‌های آهن معمولاً اثر خود را حدود ۷ الی ۸ روز بعد از مصرف نشان می‌دهند.

مصرف این مکمل‌های حاوی عنصر آهن، با معده خالی بهتر است، اگرچه ممکن است برای برخی از افراد سبب حالت تهوع یا ناراحتی‌های معده شود. بنابراین افراد می‌توانند حدود دو ساعت بعد از میل کردن وعده غذایی، مکمل آهن را مصرف کنند. توجه داشته باشید حدود یک ساعت قبل و بعد از مصرف کردن مکمل آهن نباید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا لبنیات استفاده کنید.

شما می‌توانید با توجه به نیاز بدن خود در دوران پریودی و میزان کم خونی که دارید، دوز مناسبی از قرص‌های آهن را در این دوران مصرف کنید. بانوانی که به کم خونی مبتلا هستند باید در یک دوره سه ماهه از مکمل‌های آهن استفاده کنند. بعد از طی کردن این دوره می‌توانند تنها از قرص‌های آهن در دوران پریودی استفاده نمایند. در برخی از افراد مصرف مکمل آهن سبب تهوع و یبوست می‌شود، در این مواقع به جای مصرف کردن روزانه قرص آهن بهتر از آن را به صورت روز در میان یا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

آیا مصرف کردن مکمل آهن در دوران پریودی برای تمامی بانوان ضروری است؟

تمامی بانوان در هر سیکل از دوران پریودی، تقریباً نیم لیتر خون از دست خواهند داد. اگرچه مصرف کردن برخی از مواد غذایی، مقدار زیادی از آهن از دست رفته بدن را جبران می‌کند، اما باید در این دوران مصرف مکمل آهن را جدی گرفت. زیرا خونریزی‌های شدید در سیکل قاعدگی سبب کم خونی شدید شده و باید با مکمل‌هایی نیاز بدن به عنصر آهن را تامین کرد.

برای اینکه عنصر آهن در سیستم گوارش به درستی عمل کرده و به خوبی جذب شود باید در کنار آن از مواد غذایی مفید دارای ویتامین B و C استفاده نمایید. بانوانی که سیکل قاعدگی آنها با خونریزی شدید همراه بوده و بسیار طولانی مدت است، به توصیه پزشکان حتماً باید در این دوران از قرص‌های آهن استفاده کنند. همچنین باید در رژیم غذایی خود تمامی منابع غذایی حاوی آهن را قرار بدهند.

بانوانی که سطح آهن آنها در محدوده طبیعی بوده و میزان خونریزی آنها در دوران پریودی شدید نیست، می‌توانند به جای مصرف قرص آهن از مواد مغذی ضروری برای تامین آهن و نیازهای بدن خود استفاده کنند. مصرف کردن قرص آهن برای بانوانی که ذخایر آهن بدن آنها بسیار پایین بوده و به بیماری کم خونی مبتلا شده‌اند، کاملاً ضرورت دارد.

افراد با بیماری کم خونی علاوه بر مصرف کردن مکمل‌های آهن در طول دوران پریودی، باید این مکمل‌ها را قبل و بعد از دوران قاعدگی نیز برای اثربخشی بیشتر مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی

برای اینکه تاثیر قرص آهن در دوران پریودی افزایش یابد، چه باید کرد؟

با دانستن نکاتی می‌توانید اثربخشی قرص آهن را در دوران پریودی چندین برابر کنید که این نکات عبارتند از:

• برای جذب بیشتر آهن موجود در این مکمل‌ها در زمان پریودی، بهتر از همواره مکمل‌های آهن را با مواد غذایی که حاوی ویتامین سی هستند، میل کنید. خوردن قرص آهن به همراه آب پرتقال، میزان جذب آن را چندین برابر می‌کند.

• آهن‌های دو ظرفیتی همانند فومارات آهن و گلوکونات آهن نسبت به سایر قرص‌ها جذب بهتری در بدن دارند.

• طبق تحقیقات انجام شده مصرف مکمل‌های آهن با دوز پایین در بدن جذب بهتر داشته و میزان علائم گوارشی آنها بسیار کم است.

• حدود دو ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل‌های آهن، برای کاهش نیافتن جذب آن نباید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنید.

• بهترین مکمل آهن برای مصرف در دوران قاعدگی، مکملی می‌باشد که علاوه بر آهن دارای ویتامین B12 و ویتامین C است. این ویتامین‌ها در مکمل موردنظر، میزان جذب عنصر آهن را در بدن چندین برابر می‌کنند.

آیا مصرف قرص آهن در دوران پریودی میزان خونریزی را زیاد می‌کند؟

معمولاً در برخی از بانوان دوران پریودی با خونریزی شدید همراه بوده و این امر دلایل گوناگونی دارد. معمولا بر اثر پلی کیستیک یا سندروم تخمدان، اختلالات هورمونی و اختلال در عملکرد تخمدان‌ها بانوان در دوران قاعدگی با خونریزی شدید روبرو می‌شوند. همچنین در برخی از بانوان نیز کم خونی یا همان کمبود عنصر آهن سبب شدت یافتن میزان خونریزی در دوران پریودی خواهد شد. بهتر است بدانید مصرف کردن مکمل آهن در دوران پریودی هیچ تاثیری در شدت یافتن میزان خونریزی در این دوران ندارد.

بنابراین بانوان با مشکلات کم خونی می‌توانند با نظر متخصص هماتولوژیست، مصرف منظم بهترین قرص آهن را شروع کرده و در دوران پریودی نیز آن را مصرف کنند.

برای کم خونی در دوران پریودی چه بخوریم؟

برای تامین عنصر آهن در دوران پریودی، باید از مواد غذایی که حاوی آهن فراوان هستند، استفاده کنید. زنان می‌توانند برای تامین عنصر آهن بدن گوشت قرمز، غذاهای حاوی آهن، نخود فرنگی، غذاهای دریایی، زردآلو خشک، لوبیا و اسفناج مصرف کنند.

از جمله علائم کم خونی در دوران پریودی شامل خستگی و ضعف، ناتوانی در انجام کارهای روزمره، احساس سبکی سر، کوتاه شدن تنفس، نداشتن تمرکز، سرد بودن دست و پا، سردرد و سرگیجه و پوست رنگ پریده هستند. با داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از آهن می‌توان تا حدود زیادی کم خونی بدن را درمان کرد.

تاثیر قرص آهن در دوران قاعدگی

در این دوران با مصرف مکمل‌های آهن، سطح انرژی بدن بسیار بالا می‌رود و فرد دچار پریودی سنگین با خونریزی‌های شدید نخواهد شد. مصرف کردن منظم مکمل آهن، میزان هورمون پروژسترون و استروژن زنان را تنظیم کرده و سبب مرتب شدن سیکل پریودی آنها می‌شود. بنابراین بانوانی که سیکل پریودی نامنظمی دارند، بهتر است قرص آهن را به طور منظم استفاده کنند.

برای اینکه قرص آهن تاثیر بیشتری در دوران قاعدگی داشته باشد، می‌توانید آن را صبح به صورت ناشتا مصرف کنید. توجه داشته باشید قرص آهن زمانی تاثیر مثبتی در سلامت بانوان به همراه دارد، که با تجویز پزشک مصرف شود. مصرف خودسرانه مکمل‌های آهن سبب مشکلات زیادی در دستگاه گوارش بدن می‌شوند.

توجه داشته باشید به هیچ عنوان مکمل‌های آهن را با چای، قهوه‌ یا شیر مصرف نکنید. زیرا این نوشیدنی‌ها جذب آهن در بدن را بسیار کاهش داده و سبب می‌شوند مکمل مصرف شده، هیچ تاثیری در بدن نداشته باشد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی

سخن آخر

بانوانی که در دوران پریودی خود از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند، با علایم آزاردهنده کمتری در دوران قاعدگی روبرو می‌شوند. زیرا قرص آهن تاثیر مثبتی در بدن آنها گذاشته و میزان انرژی آنها را در دوران پریودی افزایش می‌دهد. در واقع فقر آهن در بانوان سبب سرمای بدن، خستگی، سردرد و بی‌حالی در دوران پریودی می‌شود. برای بیشتر شدن ذخیره عنصر آهن در بدن، بهتر است بانوان در یک دوره از مکمل‌های آهن به همراه ویتامین‌های دیگر استفاده کنند.

طبق گفته متخصصین زنان و مطالعات انجام شده، مصرف کردن قرص آهن در دوران پریودی سبب شدت یافتن میزان خونریزی نمی‌شود. در نتیجه زنان و دختران جوان می‌توانند در این دوران برای رفع کمبودهای بدن خود از مکمل‌های آهن به راحتی با توجه به شرایط بدنی خود استفاده کنند. بانوان با خوردن مکمل‌های آهن یا منابع غذایی سرشار از عنصر آهن، در دوران پریودی خلق و خوی بهتری داشته و پر انرژی و شاداب‌تر هستند.

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *