درحال بارگذاری...
پیام دلخواه شما در این قسمت قرار میگرد
دلیل سرفه کردن چیست؟| از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!
درمان

دلیل سرفه کردن چیست؟| از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

سرفه کردن یک رفلکس طبیعی و غیرارادی است که توسط گلو و راه های هوایی برای حذف موادی مانند ذرات خارجی، عوامل میکروبی، مایعات یا مخاط ایجاد می شود.

هنگامی که سرفه ایجاد می شود، هوا به سرعت و انفجاری از ریه ها خارج می شود.

سرفه می تواند دلیل و نشانه ای از بیماری های مختلف باشد. بنابراین اگرچه می تواند بی اهمیت به نظر برسد اما می تواند نشان دهنده علامت هشدار برای یک بیماری باشد.

سرفه چیست؟

سرفه یک عمل بازتابی طبیعی است که برای پاکسازی ناحیه گلو از مخاط یا محرک های خارجی ایجاد می شود. به طور کلی، همه می توانند از این رفلکس زمانی استفاده کنند که نیاز به پاک کردن گلوی خود در زمان های خاص داشته باشند. در برخی از افراد، این رفلکس ممکن است بسیار مکرر رخ دهد و ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. سرفه ای که کمتر از 3 هفته طول بکشد، سرفه حاد (کوتاه مدت و تازه شروع) نامیده می شود.

حملات سرفه ای که در سرفه های حاد ایجاد می شوند معمولاً در عرض ۲ هفته به طور خود به خود درمان می کنند. اگر سرفه 8-3 هفته طول بکشد و در پایان این دوره پسرفت کند، سرفه حاد نامیده می شود. سرفه ای که بیش از 8 هفته ادامه داشته باشد به عنوان سرفه مزمن تعریف می شود.

7 نوع سرفه که باید بشناسید/ از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

انواع سرفه چیست؟

سرفه کردن را می توان با توجه به مدت زمان بروز آن به انواع فرعی تقسیم کرد و همچنین می توان آن را بر اساس ماهیت شکایت طبقه بندی کرد.

سرفه خلط دار

سرفه خلط دار که سرفه مولد نیز نامیده می شود، با ترشح مخاط مشخص می شود. بیماری های رایج مانند آنفولانزا و سرماخوردگی می توانند باعث سرفه خلط دار شوند. سرفه خلط دار که در برخی افراد سیر سریع و در برخی دیگر سیر آهسته دارد، ممکن است با علائم دیگری مانند آبریزش بینی و خستگی همراه باشد.

سرفه خلط دار افزایش تولید و ترشح مخاط در قسمت های بدن که دستگاه تنفسی را موجب می شود مانند گلو، بینی، راه های هوایی یا ریه ها. احساس پری در ناحیه گلو و قفسه سینه اغلب همراه با سرفه خلط دار دیده می شود. مخاط در دهان نیز ممکن است در هنگام حملات سرفه در برخی گروه های سنی ایجاد شود.

سرفه خشک

به نوع سرفه ای که مخاط ندارد سرفه خشک می گویند. این شکل از سرفه، که با احساس ناراحتی در پشت گلو ایجاد می شود، می تواند به شکل حملات کاملاً آزاردهنده پیشرفت کند. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی علت اصلی سرفه خشک هستند. کنترل سرفه خشک گاهی بسیار دشوار است. هم در بیماران بزرگسال و هم در کودکان، درمان سرفه خشک ممکن است تا چند هفته پس از بهبود عفونت ادامه یابد.

کدام بیماری ها باعث سرفه خشک می شود؟

جدای از بیماری های عفونی، بیماری هایی مانند لارنژیت، عفونت گلو، ورم لوزه، سینوزیت، آلرژی و ریفلاکس نیز از جمله علل سرفه خشک هستند.

تب و تنگی نفس همراه با سرفه خشک از مشکلات بسیار شایع در طول بیماری کووید-19 است. اگر علائم بیماری کووید-19 را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید، توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم و درمان را آغاز کنید.

7 نوع سرفه که باید بشناسید/ از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

چه چیزی باعث سرفه کردن می شود؟

چه چیزی باعث سرفه کردن می شود؟ موقعیت های مختلفی وجود دارد که می تواند سرفه کردن را تحریک کند. تماس غذا یا ذرات مایع با مجاری تنفسی در طول مصرف غذا شایع ترین علت سرفه است. رشته های عصبی حسی در این ناحیه با تماس تحریک می شوند و با فعال کردن سرفه از آسپیراسیون جلوگیری می کنند. به غیر از آسپیراسیون غذا، موقعیت های مختلفی وجود دارد که می تواند سرفه کردن را تحریک کند.

عفونت های دستگاه تنفسی و سرفه کردن

سرفه کردن یکی از شایع ترین مشکلات در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی ناشی از عوامل باکتریایی یا ویروسی است. بیماری های رایج مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نمونه هایی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی هستند. عفونت هایی مانند برونشیت و ذات الریه از جمله عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی هستند. در نتیجه واکنش طبیعی بدن به عفونت در حال توسعه، التهاب در مجاری هوایی رخ می دهد. با التهاب حاصل، تولید مخاط در بینی، دهان و بافت ریه افزایش می یابد و هدف آن به دام انداختن میکروارگانیسم های خارجی در این مخاط است.

هم التهاب و هم تولید مخاط باعث سرفه کردن در بیماران می شود. اگرچه عفونت های دستگاه تنفسی بیماری هایی هستند که معمولاً طی 7 تا 10 روز درمان می شوند، اما توصیه می شود در این زمینه احتیاط کنید زیرا ممکن است در برخی افراد به شرایط شدیدتری مانند ذات الریه منجر شود.

آلرژن های محیطی و سرفه کردن

رینیت آلرژیک وضعیتی است که افراد مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این اختلال توسط آلرژن های محیطی ایجاد شود، معمولاً مشکلاتی شبیه آنفولانزا از جمله سرفه کردن رخ می دهد. آلرژن های مختلفی وجود دارند که هم از محیط های داخلی و هم از محیط های بیرونی منشاء می گیرند.

مواد حساسیت زایی که منجر به سرفه کردن می شوند:

مواد حساسیت زایی که منجر به سرفه کردن می شوند: گرده درختان و گل ها، گرد و غبار و کنه ها از جمله این مواد حساسیت زا هستند. در صورت تماس با مواد آلرژی زا، سیستم ایمنی به این عوامل که معمولاً برای بدن مضر نیستند، واکنش غیرطبیعی ایجاد می کند و باعث بروز علائم می شود.

7 نوع سرفه که باید بشناسید/ از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

علل سرفه مزمن چیست؟

مصرف دخانیات یکی از دلایل اصلی سرفه مزمن است زیرا تقریباً همیشه با مشکلات مزمن تنفسی همراه است. در عین حال سرفه کردن هایی که به همین دلیل ایجاد می شود صدای منحصر به فردی دارد.

شرایطی که باعث سرفه مزمن می شود:

برخی از شرایطی که می توانند باعث سرفه مزمن شوند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • چکه پس از بینی
  • خشکی در لایه مخاطی پوشاننده دستگاه تنفسی
  • بیماری بازگشت اسید به مری
  • آسم
  • آلرژی های تنفسی
  • برخی از داروها (مانند مهارکننده های ACE)
  • فیبروز سیستیک
  • COPD (بیماری های مزمن انسدادی ریه)
  • بیماری های عصبی عضلانی مانند پارکینسونیسم که هماهنگی دستگاه تنفسی فوقانی و ماهیچه های بلع را ضعیف می کند.
  • بیماری سل
  • عفونت قارچی ریه
  • آمبولی ریه
  • سرطان ریه.

7 نوع سرفه که باید بشناسید/ از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

سرفه آلرژیک چیست؟

سرفه آلرژیک نوعی سرفه کردن است که از پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک آلرژن به جای عفونتی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی ناشی می شود. در افراد مبتلا به سرفه خشک مزمن، این ممکن است به احتمال زیاد ناشی از آلرژی یا آسم باشد. سرفه آلرژیک اغلب با علائم آلرژی دیگری مانند عطسه، احتقان بینی، خارش پوست و چشم، آبریزش بینی و سیاهی زیر چشم همراه است.

سرفه خلط دار چیست؟

سرفه خلط دار سرفه ای است که با تولید خلط همراه است. خلط باعث ایجاد احساس گیرکردن چیزی در پشت قفسه سینه یا گلو می شود. در شرایط عادی مقداری مخاط در ریه ها و مجاری تنفسی تولید می شود.

مخاط بسیاری از عملکردهای مفید را برای بدن انجام می دهد، مانند مرطوب نگه داشتن راه های هوایی و محافظت از ریه ها در برابر عوامل تحریک کننده. اما در سرفه خلط دار، ترشح بیش از حد مخاط در دستگاه تنفسی وجود دارد.

سرفه خلط دار اغلب در اثر عفونت های ناشی از میکروارگانیسم هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می شود. در طول این بیماری ها، علائمی مانند چکه بینی و پس از بینی و خستگی ممکن است به تصویر بیماری اضافه شود. این نوع سرفه کردن می تواند خود را به صورت حاد یا مزمن نشان دهد.

دلایل سرفه خلط دار:

دلایل دیگرسرفه خلط دار عبارتند از؛

  • برونشیت،
  • ذات الریه،
  • بیماری های مزمن انسدادی ریه،
  • فیبروز سیستیک،
  • آسم وجود دارد.

سرفه شبانه چیست؟

سرفه ای که در شب اتفاق می افتد، به ویژه نزدیک به خواب، موضوع مهمی است زیرا می تواند بر الگوی خواب فرد تأثیر بگذارد. اعمال مختلفی مانند قطره های مختلف، مرطوب کننده ها، استراحت، پرهیز از مواد محرک که باعث سرفه کردن می شوند، کنترل بیماری و افزایش مصرف مایعات می تواند در کنترل و درمان سرفه شبانه که معمولاً خشک است تأثیر مثبتی داشته باشد.

چه چیزی برای حمله سرفه شبانه خوب است؟

برخی از روش هایی که ممکن است به حمله سرفه شبانه کمک کنند عبارتند از نوشیدن یک نوشیدنی گرم، مصرف شیر گرم یا چای های گیاهی، به ویژه با عسل، مرطوب نگه داشتن اتاق، بالا نگه داشتن سر و استفاده از دهان شویه مرطوب کننده قبل از خواب. همچنین می توانید برای تسکین سرفه کردن از داروهای سرفه با نسخه یا بدون نسخه استفاده کنید.

سرفه کودکان

سرفه کودکان اغلب نشانه ای از تلاش بدن آنها برای خلاص شدن از شر یک عامل تحریک کننده در دستگاه تنفسی مانند خلط یا یک جسم خارجی است.

علل شایع سرفه کودکان

علل شایع سرفه کودکان عبارتند از عفونت، سرماخوردگی، آنفولانزا و کروپ. سرفه مزمن در کودکان اغلب به دلیل آسم ایجاد می شود. با این حال، شرایطی مانند برونشیت یا بیماری دیگر نیز می تواند باعث سرفه کودکان شود. سرفه خلط دار در کودکان ممکن است در اثر ورود اجسام خارجی به دستگاه تنفسی، دود سیگار یا سایر عوامل محیطی تحریک کننده ایجاد شود.

7 نوع سرفه که باید بشناسید/ از سرفه خلط دار تا سرفه کودکان!

سرفه کردن چقدر طول می کشد؟

سرفه  کردنیک مکانیسم دفاعی است که زمانی رخ می دهد که تحریک یا عفونت در دستگاه تنفسی وجود داشته باشد. مدت سرفه بسته به علت و شدت سرفه ممکن است متفاوت باشد. سرفه حاد معمولاً طی 2 تا 3 هفته خود به خود از بین می رود، در حالی که سرفه مزمن بیش از 8 هفته طول می کشد. با این حال، مدت سرفه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و گاهی ممکن است بیشتر طول بکشد.

سرفه حاد چیست؟

سرفه حاد اغلب به عنوان نشانه ای از بیماری های کوتاه مدت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت های تنفسی رخ می دهد. این نوع سرفه معمولاً طی 2 تا 3 هفته خود به خود از بین می رود. سرفه حاد معمولاً به دلیل عفونت های ویروسی ایجاد می شود و اغلب با علائم دیگری مانند تب، آبریزش بینی و گلودرد همراه است. درمان معمولاً به صورت علامتی انجام می شود و استراحت، نوشیدن مایعات زیاد و داروهای سرکوب کننده سرفه ممکن است توصیه شود.

آیا سرفه کردن مسری است؟

سرفه کردن می تواند مسری باشد زیرا نشانه بسیاری از عفونت های تنفسی است. قطرات رها شده در هوا هنگام سرفه می تواند از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود و باعث گسترش عفونت شود.

بنابراین، قرار گرفتن در تماس نزدیک یا تنفس همان هوای فردی که سرفه می کند، می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. سرفه می تواند مسری باشد، اما رعایت موارد احتیاطی مانند رعایت قوانین بهداشتی، شستن مرتب دست ها و پوشاندن دهان و بینی برای کاهش خطر انتقال مهم است.

سریع ترین روش درمان سرفه چیست؟

سریع ترین روش درمان سرفه چیست؟ برخی از روش های درمانی گیاهی و طبیعی از سریع ترین روش های سرکوب کننده سرفه هستند.

این روش های درمان سرفه ممکن است شامل مصرف عسل، استفاده از زنجبیل، مصرف پروبیوتیک ها، مصرف آناناس و استفاده از نعنا باشد.

  1. عسل اثر تسکین دهنده سرفه کردن دارد.
  2. زنجبیل خاصیت درمان سرفه دارد.
  3. پروبیوتیک ها با تقویت سیستم ایمنی می توانند سرفه کردن را کاهش دهند.
  4. آنزیم بروملین موجود در آناناس می تواند سرفه کردن را تسکین دهد.
  5. از سوی دیگر نعناع با تسکین گلو می تواند سرفه کردن را کاهش دهد.
  6. نوشیدنی های طبیعی مانند نعناع و آب پرتقال نیز می تواند به درمان سرفه کردن کمک کند.
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *