درحال بارگذاری...
پیام دلخواه شما در این قسمت قرار میگرد
سلامت

چطوری انرژی داشته باشیم؟

به طور معمول ما برای انجام کارهای روزمره خود به مقداری انرژی نیاز داریم و در کنار آن افرادی که فعالیت‌های سنگین‌تری را انجام می‌دهند، به مقدار انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزمره خود نیاز دارند. به طور کلی داشتن انرژی برای ادامه زندگی و انجام وظایف، بسیار ضروری است. با توجه به شرایط کنونی، که اکثر مردم اعم از زن و مرد ساعات قابل توجهی را در سر کار بسر می‌برند، توجه داشتن به انرژی، یک امر ضروری است، البته زنان خانه دار نیز به انرژی زیادی برای انجام کارهای منزل نیازمند هستند.

چطوری انرژی داشته باشیم؟

عوامل مختلفی وجود دارند که به حفظ و یا افزایش انرژی شما کمک شایانی می‌کنند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این عوامل، داشتن تغذیه سالم و پیوسته است. چه بسا افراد زیادی وجود دارند که تغذیه سالمی ندارند و به خورد و خوراک خود توجه نمی‌کنند، ولی مرتب ورزش می‌کنند، در نتیجه نمی‌توانند انرژی کافی مورد نیاز را داشته باشند زیرا زمانی که مواد ضروری و مغذی متناسب با شرایط بدنی شما به مقدار کافی تأمین نشود شما نمی‌توانید مقدار کافی نیرو برای یک زندگی نرمال را داشته باشید. یک تغذیه مناسب شامل مصرف مقدار مناسبی از سبزیجات تازه و سالم، غلات کامل، پروتِئین کافی و کربوهیدرات است که بسته به سن و شرایط بدنی شما، باید مصرف شود و استفاده بیش از اندازه از هر کدام از گروه‌های خوراکی، طبیعتا شانس بدن شما را برای دریافت انرژی از دیگر گروه‌ها و همچنین دریافت مقدار انرژی کافی برای بدن شما، به شدت پایین می‌آورد. برای دریافت مقدار انرژی کافی در سنین مختلف، بهتر است که برای دریافت مقدار انرژی دریافتی از غذاها، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید؛ مثلا به جای سه وعده‌ی پر با موادغذایی یکسان، از 5 وعده با مواد غذایی مختلف استفاده کنید و در کنار آن میوه را فراموش نکنید و در مهم‌ترین وعده غذایی خود؛ یعنی صبحانه؛ مقدار کافی از مواد مغذی و شیر را مصرف کنید چرا که اولین وعده شما در طول روز است و نسبت به وعده‌های دیگر، برای بدن شما، بسیار مهم‌تر است. در کنار توجه به وعده‌ها و همچنین مصرف میوه و سبزیحات، باید به این نکته توجه کنید که مقدار مصرف نوشیدن آب برای بذن شما بسیار مهم است، چرا که تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عمده‌ی سردردهایی که شما در طول روز متحمل می‌شوید، به علت عدم نوشیدن آب کافی است که در نتیجه ایجاد این نوع سردرد، انرژی شما در طول روز کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر کارهایی که شما می‌توانید برای گرفتن انرژی انجام بدهید، ورزش به صورت منظم است. داشتن یک برنامه‌ی مشخص از فعالیت‌های ورزشی که شما انجام می‌دهید در افزایش انرژی شما بسیار موثر است. از مهم‌ترین تأثیراتی که ورزش می‌تواند برای افزایش انرژی شما داشته باشد، رها کردن شما از شر خستگی‌های مزمن و استرس‌های زندگی است. اگر به روتین زندگی افراد قدرتمند و موفق نگاه کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها از هر فرصتی برای انجام دادن ورزش و رسیدگی به خود، دریغ نمی‌کنند که مهمترین این تایم‌ها، ورزش صبحگاهی است که قبل از شروع جلسات مهم و یا حتی کارهای روزانه‌ی خود انجام می‌دهند. از جمله از ورزش‌هایی که شما می‌توانید برای حفظ انرژی و افزایش تمرکز خود استفاده کنید ورزش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، پیاده روی  و دوچرخه سواری است.

علاوه بر مراقبت‌های بدنی که افراد برای حفظ انرژی خود انجام می‌دهند، توجه به مراقبت‌های روحی از ارزش بالاتری نسبت به مراقب‌های جسمی، اهمیت دارد، زیرا که ممکن است بارها با خستگی کاری را انجام داده باشید ولی با حس افسردگی و یا مهمتر از آن با استرس، نتوانسته باشید کار خود را انجام بدهید و انرژی کافی برای کارهای خود را نداشته باشید. برای این سازماندهی بهتر است از درگیر شدن با مسائل کوچک و بی اهمیت بپرهیزید و یک مدیریت زمانی عاقلانه برای انجام کارهای روزانه و از آن مهم‌تر کارهای بیرون از خانه داشته باشید تا مشکلات ناشی از فشردگی زمان، به شما استرس وارد نکند که باعث انرژی بدن شما خواهد شد. سعی کنید همواره برنامه‌هایی که شما را از لحاظ روحی شاد نگه می‌دارد دنبال کنید و سعی کنید که از زندگی خود لذت ببرید. رفت و آمد با افرادی  که امید به زندگی بالایی دارند و خوشبین هستن نیز بر روی کیفیت حال و انرژی شما تأثیر بسزایی می‌گذارد، همانطور که روانشناسان گفته اند، شما شبیه 5 فرد نزدیک زندگی خود می‌شوید پس بسیار مهم است که با چه کسانی رفت و آمد دارید.

نوع و سبک زندگی کردن نیز از دیگر عوامل بسیار مهم بر روی انرژی شما است. علاوه بر تغذیه سالم و ورزش منظم، نوع زندگی کردن شما نیز بسیار مهم است که از مهمترین فاکتورهای آن می‌توان به ساعت خواب اشاره کرد. داشتن یک برنامه خواب منطقی و منظم بسیار به حفظ انرژی شما کمک می‌کند، بسته به سن، موقعیت و همچنین سلامت بدنی شما، یک ساعت دقیق برای خوابیدن و بیدار شدن را باید داشته باشید. بدترین ساعات خوابیدن بعد 2 صبح است زیرا زمان مناسب برای خروج خستگی و فشارهای روز گذشته است و گاها نیز در این ساعت، برخی از افراد دچار بی‌خوابی می‌شوند و می‌گویند ساعت خواب ما گذشته است. به طور معمول می‌توان 7 تا 9 ساعت خواب را به طور میانگین در نظر گرفت که بهترین زمان خواب قبل 11 شب است. سعی کنید برای حفظ آرامش خود و ریلکس خوابیدن، قبل از خواب، از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ استفاده نکنید و زمان خواب خود را برای حفظ انرژی خود، مدیریت کنید.

توجه به محیطی که شما در آن زمان راسپری می‌کنید خیلی مهم است. هم محل کار شما و هم منزل شما به افزایش انرژی و یا کاهش انرژی شما وابسته است. دیدن محیط کاری و زندگی منظم به شما انگیزه می‌هد و روحیه شما را بالا می‌برد و شما با قدرت بیشتری می‌توانید کارهای روزانه خود را انجام بدهید. دیدن محیط شلوغ و بی‌نظم قطعا از جمله از مواردی است که مستقیما بر روحیه شما اثر می‌گذارد و سطح انرژی بدن شما را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید در محل رفت و آمد خود در خانه و یا منزل از یک گلدان استفاده کنید، زیرا گل‌ها به طور طبیعی باعث شادی می‌شوند و حتی بر روی انرژی شما نیز تأثیر می‌گذارند.

برای حفظ و یا افزایش سطح انرژی چه کارهایی باید بکنیم؟

بارها اتفاق افتاده است که به علت کمبود وقت در زمان کار کردن یا هر علت دیگری، از فسفودها و یا غذاهای آماده استفاده کردیم که این استمرار، بی شک به سلامتی شما آسیب وارد می‌کند و یا حتی ممکن است شما دچار بیماری‌های مختلفی شوید که باعث از دست رفتن مقدار زیادی از انرژی سطح بدن شما می‌شود. علاوه بر غذاهای مصرفی، ماده‌های افزودنی، چاشنی و مضر دیگری نیز وجود دارند که به طور مستقیم اثر خود را می‌گذارند، برای مثال سالادهای مصرفی که شما در برنامه‌ی روزانه خود می‌گنجانید بار انرژی مثبتی را به شما می‌دهد، اما با افزودن چاشنی‌هایی مثل انواع مختلف سس‌ها مانند سس سفید، آن هم به مقدار زیاد، کاهش انرژی را به وضوح از سطح بدن خود حس خواهید کرد. از جمله مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی که همه ما از آن استفاده می‌کنیم، نوشابه است. ممکن است شما تجربه کرده باشید که برای انجام بهتر کارهایتان، از یک غذای مقوی یا مثلا غذای سبک استفاده کرده باشید و بعد از آن یک لیوان نوشابه نوشیده باشید، که بعد از آن، احساس خستگی و کمبود انرژی به سراغتان می‌آید و کمتر از نیم ساعت، شما آن را به خوبی حس خواهید کرد.

با توجه به اینکه امروزه اکثر کارهای روزمره و اداره‌ها بر اساس کارهای اینترنتی دنبال می‌شود، باید دقت کنیم که استفاده بیش از حد آن‌ها را در زندگی روزمره‌ی خود به یک عادت تبدیل نکنیم و زمان استفاده از وسایل الکترونیکی مختلف مانند، گوشی مویایل، لپ تاپ و حتی هدفون را مدیریت کنیم. گوش دادن به موسیقی از جمله عادت‌هایی است که امروزه بیشتر مردم آن را انجام می‌دهند و حتی عده‌ای نیز اعتقاد دارند که آهنگ‌های خوب و یا حرف‌های انگیزشی علاوه بر اینکه امید ما را بالا می‌برد، باعث می‌شود سطح انرژی بالاتری را در بدن خود احساس کنیم، باید توجه داشت که زمانی که استفاده از چیزی، هر چند که مفید باشد، می‌تواند نتیجه عکس دهد، پس بهتر است این مورد را نیز به خوبی مدیریت کرد و از خوبی‌های آن، درست استفاده کرد.

عادت‌های شخصیتی انسان‌ها معمولا سطح انرژی بدن آن‌ها را به خوبی کنترل می‌کند، برای مثال شرایط زندگی یکسانی را برای دو فرد در نظر بگیرید که این دو نفر از لحاظ تغذیه، سن، جنسیت و انواع دیگر فاکتورهای محیطی دارای برابری هستند، اما یکی از آن دو، دارای نشخوار ذهنی است، یا توان نه گفتن را ندارد و یا اینکه به دنبال صفاتی مثل حسادت است یا حتی جزو افرادی است که سعی میکند ابر انسان باشد و بیش از حد از خود انتظار دارد؛ چنین فردی که هنوز از لحاظ روحی و ذهنی دارای هیچ مدیریتی نیست، بی شک نسبت به فرد دیگر که دارای زندگی و تغذیه یکسانی است، همواره سطح انرژی پایین‌تری دارد و از زندگی خود راضی نیست. توجه داشته باشیم که همشه عوامل خارجی و سبک زندگی نمی‌تواند به تنهایی از ما یک فردی بسازد که همواره سطح انرژی کافی برای کارهایش دارد، بلکه لازم است برای حفظ و افزایش میزان انرژی خود، ذهن خود را نیز مدیریت کنیم.

 

چطوری انرژی داشته باشیم؟چطوری انرژی داشته باشیم؟چطوری انرژی داشته باشیم؟

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *